Nieuws

Voordracht Gezond Eten

Eet gezond.

Voordracht met als thema ‘Gezond eten, gezond ouder worden’ door dr. ir. Eric De Maerteleire, grijze eminentie in de toegepaste biologische wetenschappen.

Tuinhier sloeg voor de maand oktober een zijweg in met een voordracht over gezonde voeding. Het ging eens niet over de tuin en aanverwanten. Met meer dan 80 luisteraars in “Den Tap” overtrof dit zeker de verwachtingen. Met een kwinkslag en vooral vol passie probeerde Eric De Maerteleire om zijn degelijke kennis over te brengen op een begrijpelijke manier. Hij is vooral bekommerd om de senioren (65+) die volgens hem en de statistieken te veel verkeerde en eenzijdige voedingsstoffen eten en te weinig bewegen zodat ze soms (dikwijls) cru gezegd ondervoed zijn. In deze westerse wereld met alle voeding die er nu beschikbaar is, is dit onbegrijpelijk.

We moeten leren anders en minder eten, vooral als we bij die grote groep senioren horen: minder slechte koolhydraten (wit brood, witte pasta,…), minder suiker (we weten dit allemaal, maar ach de verleiding is soms zo groot en suiker zit heel geniepig verborgen in onze voeding), minder frisdrank en minder alcohol. Jaja waar hebben we dat nog gehoord …

Daar tegenover staat dat we meer - we blijven positief - water, thee, koffie (jawel!) moeten drinken. Meer groenten en fruit moeten eten en zo onze portie van 500 gram per dag halen (voor sommigen een fluitje van een cent, voor anderen een heuse opdracht). Dat we gerust meer eiwitten en gezonde vetten mogen verorberen voor het behoud van ons spierstelsel en voor de goede werking van ons darmstelsel. Dit is super belangrijk voor een goede gezondheid: onze darmen zijn een belangrijk deel van ons immuunsysteem !

Het leidt ons te ver om alles op te noemen wat wel mag. Daarom een kleine greep uit het “Huis Maria” assortiment : noten (superfood), olijfolie, vette vis zoals zalm, garnalen, de goede oude rolmops (met azijn!), sardienen, bonen, peulvruchten, groene kool, quinoa, eieren (jawel!), olijfolie, kaas, volle melk, volkorenbrood, aardappelen, rijst, ajuin, gevogelte, zwarte chocolade, dadels, vijgen ... Het “mediterraan dieet” zou ons gezonde voorbeeld moeten worden, dus voeding zoals de mensen in landen als Italië, Spanje en Griekenland op het menu zetten. Maar … vergeet ook niet met mate te genieten van een glas wijn, een trappist, een pannenkoek of kies maar uit.

Als we ouder worden, heeft ons lichaam van nature meer moeite om alle voeding op de juiste manier te verwerken en ontstaan er hier en daar tekorten, soms met grote gevolgen voor onze organen en beenderen. Daarom is de spreker ook een groot voorstander van het innemen van supplementen zoals vitamine D3 (lang leve de zon) en B12 voor ons zenuwstelsel. Maar ook magnesium en zink staan zeer hoog op zijn to-take-lijstje. Hiermee kan je een hoop welvaartsziekten de pas afsnijden. Hij heeft het hier uitgebreid over gehad, maar dit schrijfsel mag geen lang epistel worden. Bij interesse en voor de mensen die ongelijk hadden om niet te komen luisteren, kan je altijd zijn boek ‘Gezond eten, gezond ouder worden’ zoeken in de bib of het kopen voor 25 euro. Een aanrader voor wie zich in de materie wil verdiepen. De Standaard Boekhandel zal er wel bij varen. Vishandel Vanlaere op de vrijdagse markt misschien ook, als we nu massaal ons etiket van gewoontedier afwerpen en gaan voor de rolmops of de haring.

Tot slot wist hij te zeggen dat het wetenschappelijk bewezen is dat wij onze gezondheid voor 75% zelf in handen hebben via ons voedingspatroon en dat de genen maar voor 25% inspraak hebben. We hebben dus veel in de havermoutpap (gezond ontbijt!) te brokken. Smakelijk! (LH).

Terug naar overzicht


Weersverwachting

Contact details
Secretariaat

De Meulemeester Geert
Ommegangstraat 14
8755, Ruiselede

Email: geert.de.meulemeester@belgacom.net
Tel: 051 68 76 43



© Copyright 2014 by Tuinhier Ruiselede