Een beetje geschiedenis
In 1964 is Etienne Biebuyck begonnen met 3 à 4 diepvriezers in zijn garage waarin hij zalm opsloeg. Ja, toen was er nog geen FAVV.
Met die zalm trok hij van boerderij naar boerderij om die aan de man te brengen. Daarmee was hij echt wel een regionale pionier. De boeren die in tegenstelling van een groot deel van de bevolking bekend waren met diepvriezers konden dit aanbod wel smaken. Snel kwam er vraag naar meer variatie en werden vb scampi & gamba toegevoegd aan het assortiment.
Bij de start van het industrieterrein kocht de voormalig burgemeester een stuk grond omdat hij dit een goede investering vond. Een snelle connectie met de E40 en de E403 maakten deze locatie heel goed toegankelijk en aantrekkelijk. Maar snel besliste hij er zelf activiteiten uit te bouwen. Ondertussen bouwde hij zijn klantenbestand uit naar restaurants.
In 1978 gestart op deze locatie kende hij een spectaculaire groei. Van 0 tot 7 miljoen euro tegen 2007. Maar dit was slechts de start van een exponentiele groei. Biebuyck is gekend voor zijn snel aanpassingsvermogen en heel grote klantengerichtheid … en dat loont.
Biebuyck is een echte West-Vlaamse familiezaak.
In april 2022 werd de firma overgenomen door een andere Belgische familiezaak Spuntini die voornamelijk gekend was voor de snacks in de frituurwereld. In totaal zijn er nu zo’n 350 werknemers.
Ook zij breiden hun werkgebied uit waarbij ze een totaalleverancier willen zijn gaande van de servetjes en borden over de ingrediënten van aperitieven tot en met desserts.
Biebuyck blijft hierin echter wel een unieke rol spelen door zich te focussen op de “horeca” tak: hotels, restaurants en catering. Binnen de groep Spuntini worden klanten verschoven – enkel indien de klant dit wil! – zodat verdere optimalisatie mogelijk is. Met 20 000 artikelen is segmentering en optimalisatie echt wel nodig. Maar vooral de grotere slagkracht bij het aankopen van producten is een grote verbetering.
Waar is Biebuyck actief en waar staan ze voor
Historisch gezien is België en Noord-Frankrijk hun afzetmarkt. Dat is niet echt veranderd door de overname van Spuntini. Maar ze dromen stilaan om hun horizon nog verder uit te breiden. Daar zullen we in de toekomst vast wel meer over horen.
Spuntini is nu opgedeeld in 3 merknamen: Spuntini, La Bella Sicilia en Biebuyck met vestigingen over gans België en Noord-Frankrijk. Biebuyck werd hier heel bewust behouden omdat het als merknaam echt toegevoegde waarde heeft. Het staat voor een aantal basiswaarden die in de markt het verschil maken:
- Een heel korte communicatielijn met de klanten en dito responsetijd. Zo komt Niels zelf op zaterdag het kantoor bemannen. Indien een chef kok op het laatste minuutje nog een ingrediënt nodig heeft voor zijn keuken kan hij daar altijd terecht. Ook in de week kan nog iets toegevoegd worden aan de levering tot 5 minuutjes vooraleer de vrachtwagen vertrekt.
- Ze staan ook open voor nieuwe wensen waar ze heel flexibel op inspelen. Die kunnen individueel binnen komen maar worden ook opgepikt op internationale en nationale beurzen. Want ja, België als land van Bourgondiërs speelt hier toch een belangrijke rol. Niet alleen zijn we een goede testmarkt, maar Belgen zijn ook bij de meest vooruitstrevende van Europa.
- Ook de aandacht voor het lokale en regionale speelt mee. Biebuyck is altijd al verankerd geweest via de politieke functies van Etienne als burgemeester en Chris als politieke actieveling. 80% van hun personeel woont in een straal van 15 km. Ook de winkel wordt behouden om die lokale verankering te versterken.
- De familiale sfeer waar het leuk werken is en waar de klant zich gehoord en begrepen voelt. Geen zware hiërarchie in de structuur, iedereen betrokken bij het proces. Direct zichtbaar aan de setting van de bureaus; geen muren, iedereen gelijk voor de wet.
Daarom is er ook een natuurlijke klik tussen Tuinhier Ruiselede en Biebuyck en hebben ze geen seconde getwijfeld om ons actief te sponsoren. Waarvoor dank!!
Wat zijn de nieuwe trends
Digitalisering is erbij gekomen. Zoals in alle sectoren is een digitale strategie cruciaal. Ze zijn actief op Facebook, Instagram en website maar gaan nog een hele stap verder. Zo krijgen klanten gepersonaliseerde promo’s, prijszettingen en assortimenten aangeboden via een persoonlijk profiel op de website en email waar razendsnel kan worden ingespeeld op de behoeften van hen en de klanten. Dit is ook nodig want het aanbod en de prijzen veranderen razendsnel. De prijzen worden ook minder en minder op vertrouwen gebaseerd maar op regelmatige checks. Maar geen nood. Bij Biebuyck gaat het nooit over acties op % (% op wat?!) maar over netto prijzen. Zo zijn er nooit verrassingen bij de klant.
Naast de gewone beurzen wordt meer en meer ingezet op huisbeurzen waarop al hun leveranciers (zo’n 180 tal) kunnen intekenen. Daar worden bestaande en nieuwe klanten een uniek, heel gericht aanbod gedaan aan super aantrekkelijke prijzen.
Weg met de traditionele perceptie dat diepvries gelijk staat met ongezond eten. Het blijkt als in de slogan van Biebuyck: “Puur Natuur” dat er meer en meer ingezet wordt op gezonde producten die verser kunnen aangeboden worden omdat ze onmiddellijk worden ingevroren. Denk maar aan vis en groentjes.
Het tempo van productvernieuwing stijgt jaar na jaar. De aankoop gebeurt wereldwijd, de verkoop in België en Noord-Frankrijk.
Klanten komen minder frequent maar kopen meer per bezoek. Waar ze vroeger regelmatiger over de vloer kwamen om 1 enkel product te kopen, nemen ze nu ineens een groter assortiment mee.
Naast het diepvries aanbod wordt er ook gepland om een “frigo-lijn” te introduceren. Je merkt het , niets staat hier stil.
Maar ondanks al dat digitaal en ander geweld is het wel zo dat de traditionele kanalen ook een plaats blijven hebben. Het is een en-en verhaal. De klassieke folder doet het nog altijd goed. Sommigen willen nog altijd op papier of per telefoon kunnen bestellen en houden van een persoonlijke negotiatie over de prijzen.
Het is duidelijk… Biebuyck is hier voor de toekomst. Met een ambitieuze, talentvolle verantwoordelijke als Niels, ondersteund door de jarenlange ervaring van Chris, is dit zeker gegarandeerd. We wensen Biebuyck dan ook alle succes toe in de toekomst en hopen onze samenwerking even mooi te kunnen verder zetten.